Salget af økologiske grøntsager i er steget markant i de senest år. Dette er i høj grad sket på bekostning af salget af konventionelle grøntsager.
Markedet for grøntsager – herunder også økologiske grøntsager – er under løbende forandring. Forbrugernes præferencer for fødevarer og afsætningsmuligheder ændrer sig hele tiden, og nogle gange går det stærkt. Denne beskrivelse giver således et øjebliksbillede af afsætningskanaler og markedet.
Før i tiden fandtes mange mindre producenter af grøntsager, og ligesom i resten af landbruget var afsætningen præget af andelsforeninger – GASA’er -, som fandtes over hele landet. Strukturudvikling både blandt avlere og salgsorganisationer har været omfattende, og i dag er der kun ganske få tilbage større afsætningsselskaber tilbage. Til gengæld er der kommet nye afsætningskanaler til.
Hjemmemarkedet dominerer
Størstedelen af den danske økologiske produktion afsættes til hjemmemarkedet. Danmark importerer store mængder økologisk grønt fra udlandet. Årsagen hertil er dels årstidsvariation, hvor danske avlere ikke kan producere eller levere, dels indkøbernes prispolitik som tit falder ud til fordel for udenlandske grøntsager, der ofte er billigere end de dansk producerede grøntsager. Desuden importeres også en mindre gruppe økologiske grøntsager, der ikke kan laves i Danmark – såsom ingefær og diverse tropiske grøntsager.